Veelgestelde vragen

Algemeen

Nederlandse Quinoa is verkrijgbaar in de retail, maar ook bij groothandels, online webshops, in maaltijden en maaltijdboxen. Kijk op de homepage onder ‘Verkrijgbaar bij’ voor de huidige aanbieders van Nederlandse Quinoa.

Om quinoa in Nederland te laten groeien, zijn er door Wageningen University & Research nieuwe quinoa rassen ontwikkeld (door middel van natuurlijke veredeling, dus non-GMO). Deze nieuwe rassen zijn geschikt voor het Nederlandse klimaat en groeiseizoen. Bijzonder aan Nederlandse Quinoa is dat het, in tegenstelling tot reguliere quinoa, volkoren is. Dit komt omdat de nieuwe quinoa rassen geen bitterstoffen (saponine) bevatten in het buitenlaagje. In Zuid Amerika wordt dit laagje verwijderd om de bitterstoffen van het zaadje te verwijderen. Bij Nederlandse Quinoa kunnen we dit vezelrijke vliesje laten zitten. Dit kun je eigenlijk vergelijken met het verschil tussen witte rijst en zilvervliesrijst. Nederlandse Quinoa is daardoor volkoren en bevat het meer vezels en mineralen, wat het een van de meest voedzame soorten in de wereld maakt. Dit verklaart ook de blonde kleur, volle nootachtige smaak en lekkere bite van Nederlandse Quinoa. Een bijkomend voordeel is dat je deze quinoa niet hoeft af te spoelen voor het koken!

De zuiverheid van de Nederlandse Quinoa wordt behaald door de zaden grondig te schonen met behulp van zeven (met verschillende afmetingen) en optische scheidingstechnieken. Wij garanderen dat de zuiverheid van de Nederlandse quinoa minimaal 99,95% is. Dit houdt in dat tijdens de controle van de 10.000 zaden, maximaal 5 niet- quinoa zaden mogen zitten, uiteraard allergenen vrij (bijvoorbeeld lijnzaad). De zuiverheid is belangrijk om het product allergenen vrij te houden en om de percentage product vreemde deeltjes zo laag mogelijk te houden, maximaal 0,05%! 

De productie omgeving waar de quinoa zaden gedroogd, geschoond, gezuiverd en verder verwerkt worden, is FSSC22000 gecertifieerd. Dit houdt in dat het Voedselveiligheid en Kwaliteit Management Systeem gecertificeerd is door een extern geaccrediteerd bedrijf, wat betekent dat dit systeem voldoet aan de voorwaarden van de FSSCC22000 standaard. Binnen deze standaard is de focus gelegd op een H.A.C.C.P plan (Hazard Analysis and Critical Control Points) waarbij voedselveiligheid gevaren worden geïdentificeerd en beheersmaatregelen worden opgesteld.  

Teelt

Om quinoa in Nederland te kunnen laten groeien, zijn er door Wageningen University & Research nieuwe quinoa rassen ontwikkeld (door middel van natuurlijke veredeling, dus non-GMO). Deze nieuwe rassen zijn geschikt voor het Nederlandse klimaat en groeiseizoen. Van nature kan quinoa goed tegen grond met een hoog zoutgehalte. Hierdoor kunnen de nieuwe rassen ook goed groeien op de verzilte gronden aan de Noordzee-kust.

Quinoa kan groeien op vele grondsoorten, waaronder zand en klei. De structuur van de grond is het meest belangrijke voor een goede oogst. Een ideaal quinoa veld heeft een diepe, waterdoorlatende bovenlaag met een goede structuur (stevig, maar niet compact of te luchtig). Ook moet de grond zo veel mogelijk vrij zijn van onkruid, aangezien er in Nederland geen bestrijdingsmiddelen mogen worden gebruikt voor quinoa.

Gebruik

Nee dat hoeft bij Nederlandse Quinoa niet! De meeste quinoa soorten bevatten saponines (bittere stoffen), die je eraf moet spoelen om een bittere smaak te voorkomen. Onze Nederlandse Quinoa heeft een zeer laag saponine gehalte (<0,11%) en hoeft daardoor dus niet vooraf gespoeld te worden. Deze volkoren quinoa kan dus direct in de pan met kokend water.

Quinoa is bijzonder voedzaam en vrij van allergenen. Eigenlijk is het dus voor iedereen geschikt. Maar sommigen hebben er nog meer profijt van:
 
  • Mensen met glutenallergie: Quinoa is van nature glutenvrij
  • Vegetariërs en veganisten: Quinoa bevat alle essentiële aminozuren en bevat daarnaast ook ijzer
  • Sporters: Quinoa is een bron van hoge kwaliteit eiwitten en bevat magnesium
  • Kinderen in de groei en bejaarde mensen: Quinoa heeft een compleet profiel aan voedingsstoffen en is rijk aan vitaminen, mineralen en vezels
  • Mensen met suikerziekte: Quinoa heeft een lage glycemische index (in tegenstelling tot aardappelen, pasta en rijst)
  • Mensen die willen afvallen: Gekookte volkoren quinoa geeft snel een verzadigd gevoel
  • Zwangere vrouwen: Quinoa bevat foliumzuur

Nederlandse quinoa is donkerder van kleur (dan de meeste quinoa die je in de supermarkt vind) omdat Nederlandse Quinoa volkoren is. Bij reguliere quinoa uit de Andes wordt namelijk de buitenste laag van het zaadje (die rijk is aan voedingstoffen) verwijderd. Bij Nederlandse quinoa wordt deze laag behouden. Je kan dit vergelijken met witte rijst en zilvervliesrijst. Door het behouden van deze laag heeft Nederlandse quinoa dus een iets donkerdere kleur.

Gezondheid

De voedingswaarden van Nederlandse Quinoa zijn als volgt:

Ja Nederlandse Quinoa is volkoren! Onze quinoa is op natuurlijke wijze ontwikkeld zodat het geen saponine (een bittere stof) meer heeft in de buitenste laag van het zaadje. Dit betekent dat onze quinoa (in tegenstelling tot reguliere quinoa) zijn buitenlaagje kan behouden, waardoor het volkoren kan blijven. Je kan dit vergelijken met het verschil tussen witte rijst en zilvervlies rijst. Daarom heeft onze quinoa ook zo’n mooie, blonde kleur en volle smaak en is het een bron van vezel. Daarnaast hoeft Nederlandse Quinoa vooraf niet afgespoeld te worden omdat het van nature niet bitter is! Handig he?

Saponine is een bittere stof die quinoa zaden in de Andes tijdens het groeiseizoen beschermt tegen vogels en insecten. De traditionele quinoa rassen uit de Andes kunnen saponine gehaltes tot wel 5% bevatten. Saponinen zijn ook anti-nutritioneel, wat betekent dat ze schadelijk kunnen zijn voor het menselijk lichaam. Om deze redenen moeten ze dus worden verwijderd voor consumptie. Dit wordt in een fabriek gedaan door het polijsten en wassen van de zaden, waardoor ook een deel van de voedingsstoffen (die aanwezig zijn aan de buitenkant van de quinoa zaden) verloren gaan tijdens het proces. 

Nederlandse quinoa wordt geteeld met nieuwe quinoa rassen die een zeer laag saponine gehalte hebben (<0.11%), waardoor de buitenkant niet hoeft te worden verwijderd. Dit betekent dat Nederlandse Quinoa (in tegenstelling tot de reguliere quinoa) volkoren is. Je kan dit vergelijken met het verschil tussen witte rijst en zilvervlies rijst. Daarom heeft onze quinoa ook zo’n mooie, blonde kleur en volle smaak en is het een bron van vezel. Daarnaast hoeft Nederlandse Quinoa vooraf niet afgespoeld te worden omdat het van nature niet bitter is! Handig he?

Het menselijk lichaam heeft eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Eiwitten bestaan uit aan elkaar gelinkte aminozuren. Je zou een eiwit kunnen zien als een ketting en de aminozuren zijn dan de kralen van de ketting. Aminozuren hebben vele belangrijke functies in het menselijke lichaam. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken, maar 9 aminozuren kan het lichaam niet zelf maken en moeten dus uit voeding gehaald worden. Dit zijn de zogenaamde ‘essentiële’ aminozuren: istidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptophaan en valine.

Hoewel iedere plant in principe alle 9 essentiële aminozuren bevat, zijn er slechts een aantal plantaardige voedingsmiddelen die ze alle 9 in de juiste hoeveelheden (voor het menselijk lichaam) bevat. Dit wordt aangegeven door de aminozuurscore.

Quinoa heeft een aminozuurscore van 100% (voor volwassenen), en bevat dus alle 9 essentiële aminozuren in de juiste hoeveelheden voor het menselijk lichaam. Daarnaast hebben quinoa eiwitten een hoge verteerbaarheid van 92%. 

Granen hebben vaak een tekort aan lysine, en bonen hebben vaak een tekort aan methionine. Quinoa bevat zelfs een surplus van beide aminozuren, en kan dus tekorten aanvullen. Quinoa is dus een waardevolle toevoeging aan de dagelijkse voeding.

Nederlandse Quinoa heeft een lage glycemische index. Deze index geeft aan hoe snel koolhydraten worden opgenomen in het bloed, en dus hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt. Hoe lager dit getal, hoe langzamer dit gaat. Dit laatste is gunstig voor mensen met diabetes type 2, aangezien hun bloedsuikerspiegel dan niet omhoogschiet. Ook kan voeding met een lage glycemische index het risico op chronische ziekten verminderen. Daarnaast zorgt een snel wisselende bloedsuikerspiegel voor een sneller terugkomend honger gevoel, dit is dus bij Nederlandse Quinoa niet het geval. Na het eten van Nederlandse Quinoa heb je dus langer een verzadigd gevoel!

contactformulier

Heb je een vraag die er niet bij stond? Neem dan contact met ons op via het contact formulier. We proberen binnen 24 uur te reageren.